Voorbereiding 19 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Nico Verhaar - WaarBenJij.nu Voorbereiding 19 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Nico Verhaar - WaarBenJij.nu

Voorbereiding 19

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico

14 Mei 2015 | Nederland, Zoetermeer

Nog wat getalletjes over Noorwegen, altijd handig om iets te weten voordat je vertrekt.
Noorwegen heeft ruim 5 miljoen inwoners op een oppervlak van circa 325.000 km2, wat gemiddeld 16 inwoners per km2 oplevert. In vergelijking met Nederland, circa 400 per km2. Maar ja, wij hebben geen onherbergzame barre oorden binnen onze landsgrenzen.
Oslo is de hoofdstad, en heeft nu circa 650.000 inwoners. Andere grote steden zijn Bergen (270.000 inwoners) Trondheim (180.000 inwoners) en Stavanger (130.000 inwoners).
In het zuiden wonen vooral Noren van Scandinavische afkomst, in het noorden is het gemengd met de Sami bevolking (Lappen), een nomaden volk wat zich over het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland heeft verspreid. Er zijn in totaal circa 80.000 Sami waarvan er circa 50.000 in Noorwegen wonen. In Noorwegen, zweden en Finland hebben zij tegenwoordig een eigen parlement. Zij hebben geen standaard taal, Samisch, binnen dit volk zijn grote verschillende varianten van het Samisch. Het Noors heeft twee officiële varianten: het Bokmål, dat uit het Deens voortkomt, en het Nynorsk dat op basis van Noorse dialecten is gevormd.
De Lutherse Kerk is de staatskerk, maar alle andere religies genieten vrijheid van vereniging. De koning benoemt de negen bisschoppen en andere geestelijkheid van de Lutherse Kerk.
De moslims vormen de op een na grootste religie in Noorwegen. Van de Noorse bevolking is circa 30% luthers, 1% zei een andere christelijke stroming aan te houden, 3% beleed een ander geloof en 65% hangt geen religie aan.

Nico

LxBxD = 181x50x25 cm G = 80 kg V = 26 % LT = Nu - 1963 jaar SM = 41 IQ = 110 - 130 Huidige reis verslag: Ruim sop, ook in de glazen. Samen met Ma op een cruise naar de Noordkaap. Vorige reis verslagen: USA, geen steak te groot Zes weken naar mijn collega's in Amerika. Ik hoopte daar wat te leren, hen wat te leren, en wat leuke dingen te zien in mijn vrije tijd.

Actief sinds 07 Okt. 2011
Totaal aantal bezoekers 19016